وكيل پايه يك تهران و جعل كارت پايان خدمت

توضيح مسائل حقوقي ، گروه وكلاي آسايش گستران

وكيل پايه يك تهران و جعل كارت پايان خدمت

۴۸ بازديد

در اين مقاله با عنوان وكيل پايه يك تهران و جعل كارت پايان خدمت ، قصد داريم اين موضوع را بررسي كنيم.

 

جعل كارت پايان خدمت

وكيل كيفري و جرم جعل كارت پايان خدمت

ضوابط و قوانين مختلف در هر جامعه علاوه بر ايجاد نظم تاثير زيادي در تنظيم روابط افراد با يكديگر دارند. اين قوانين در حوزه‌هاي مختلف اعم از جرايم و مجازات‌ها و همچنين حقوق خانواده و …، تدوين مي‌شوند. به علاوه برخي از قواعد به صورت اجباري براي قشر خاصي از جامعه طراحي مي‌شوند كه عدم توجه به آن‌ها محروميت‌هاي زيادي را در پي دارد. براي مثال خدمت سربازي يكي از مواردي است كه انجام آن از ضروريات به شمار مي‌رود و هر گونه فرار يا ترك خدمت مي‌تواند مشكلات زيادي را براي فرد داشته باشد. از اين رو برخي از اين افراد اقدام به جعل كارت پايان خدمت خود مي‌نمايند كه برابر قانون براي آن مجازات تعيين شده است. در اين مطلب ضمن اشاره به وكيل كيفري و جرم جعل كارت پايان خدمت ، اين موضوع را از نظر قانوني بررسي مي‌كنيم.

 

كارت پايان خدمت

انجام خدمت نظام وظيفه عمومي يكي از اجبار‌هاي اجتماعي است كه افراد مشمول بايد نسبت به آن اقدام نمايند. در پايان دوره انجام خدمت نيز كارت پايان خدمت به فرد ارائه مي‌شود كه بر اساس اين كارت مي‌تواند از برخي خدمات جامعه كه پيش از آن محروم شده بود، استفاده نمايد. براي مثال مي‌توان به خروج از كشور، استخدام در ادارات دولتي، گرفتن بسياري از مجوزها براي شروع فعاليت و…، اشاره نمود.

از همين رو برخي از افرادي كه به دليل عدم انجام خدمت نظام وظيفه، داراي كارت پايان خدمت نيستند ممكن است مرتكب برخي جرايم مانند جعل كارت پايان خدمت شوند كه به موجب قانون براي آن مجازات تعيين شده است.

جعل كارت پايان خدمت

جعل كارت پايان خدمت

جرم جعل

به گفته وكيل دادگستري كيفري يكي از جرايم مشخص شده در قانون مجازات، جرم جعل است. جعل به معناي تغيير يا ايجاد يك سند يا مدرك مهم است كه آن را به جاي نمونه اصلي معرفي نمايد.

قانون مجازات اسلامي در ماده ۵۲۳ جعل را تعريف كرده است:

«جعل و تزوير عبارتند از ساختن نوشته يا سند يا ساختن مهر يا امضاي اشخاص رسمي و غيررسمي، خراشيدن يا تراشيدن يا قلم بردن يا الحاق يا محو يا اثبات يا سياه كردن يا تقديم يا تأخير تاريخ سند نسبت به تاريخ حقيقي يا الصاق نوشته‌اي به نوشته ديگر يا به كار بردن مُهر ديگري بدون اجازه‌ صاحب آن و نظاير اين‌ها به قصد تقلب.»

وقوع جرم جعل

جعل مي‌تواند نسبت به اسناد، مدارك هويتي، چك، كارت پايان خدمت و…، انجام شود. براي وقوع جرم جعل بايد موارد زير اتفاق بيوفتد:

عنصر قانوني

اول اينكه بر اساس قانون بايد جرم به وقوع بپيوندد. قانون مجازات اسلامي در ماده ۵۲۳ و ۵۲۴ موارد آن را بيان كرده است:

ماده ۵۲۳

«جعل و تزوير عبارتند از، ساختن نوشته يا سند يا ساختن مهر يا امضاي اشخاص رسمي يا غير رسمي خراشيدن يا تراشيدن يا قلم بردن‌يا الحاق يا محو يا اثبات يا سياه كردن يا تقديم يا تاخير تاريخ سند نسبت به تاريخ حقيقي يا الصاق نوشته‌اي به نوشته ديگر يا بكار بردن مهر ديگري ‌بدون اجازه صاحب آن و نظاير اينها به قصد تقلب.

ماده ۵۲۴

هر كس احكام يا امضاء يا مهر يا فرمان يا دستخط مقام رهبري و يا روساي سه قوه را به اعتبار مقام آنان جعل كند يا با علم به جعل يا‌تزوير استعمال نمايد به حبس از سه تا پانزده سال محكوم خواهد شد.

مجازات جعل كارت پايان خدمت

مجازات جعل كارت پايان خدمت

عنصر مادي

يعني عمل مجرمانه در واقع اتفاق بيوفتد و صرفا به قصد ذهني و رواني محدود نباشد. براي مثال عمل جعل كارت پايان خدمت انجام شود. در نظر داشته باشيد كه جعل و به كار گرفتن آن دو جرم متفاوت هستند. يعني اگر شخصي كارت پايان خدمت را جعل كند، مرتكب جرم جعل شده است و هنگامي كه آن را به جايي به عنوان كارت اصلي ارائه دهد، جرم ديگري مرتكب شده است كه هر يك مجازات جداگانه دارند.

عنصر معنوي

يكي ديگر از عناصر اين است كه مرتكب قصد انجام كار را داشته باشد. در جرم جعل به دليل اينكه شخص جعل را طراحي و اجرا مي‌كند. اصولا قصد و تحقق عنصر معنوي انجام مي‌شود.

وكيل كيفري و جرم جعل كارت پايان خدمت

جرم جعل كارت پايان خدمت زماني اتفاق مي‌افتد كه شخص با ارائه گواهي جعلي پزشك، كارت پايان خدمت خود را اخذ نمايد يا اينكه نسبت به طراحي كارت پايان خدمت اقدام نمايد. در هر دو صورت جرم جعل اتفاق افتاده و شخص مستوجب مجازات است. در اين وضعيت مشاوره با وكيل دادگستري مي‌تواند، روند رسيدگي به پرونده را سرعت ببخشد.

مجازات جرم جعل

به گفته وكيل كيفري، همان‌طور كه بيان شد، ميان جرم جعل و استفاده از سند يا كارت پايان خدمت مجعول تفاوت وجود دارد. در نتيجه مجازات هر يك از اين جرايم نيز متفاوت است.

قانون مجازات اسلامي در ماده ۵۲۵ بخش تعزيرات بيان مي‌دارد:

«هر كس يكي از اشياي ذيل را جعل كند يا با علم به جعل يا تزوير استعمال كرده يا داخل كشور كند، علاوه بر جبران خسارت وارده، به حبس از يك تا ۱۰ سال محكوم خواهد شد.

احكام يا امضا يا مهر يا دست خط معاون اول رئيس‌جمهور يا وزرا يا مهر يا امضاي اعضاي شوراي نگهبان يا نمايندگان مجلس شوراي اسلامي يا مجلس خبرگان يا قضات يا يكي از رؤسا يا كارمندان و مسئولان دولتي از حيث مقام رسمي آنان.

مهر يا تمبر يا علامت يكي از شركت‌ها يا مؤسسات يا ادارات دولتي يا نهادهاي انقلاب اسلامي.

احكام دادگاه‌ها يا اسناد يا حواله‌هاي صادره از خزانه دولتي.

منگنه يا علامتي كه براي تعيين عيار طلا يا نقره به كار مي‌رود.

اسكناس رايج داخلي يا خارجي يا اسناد بانكي نظير برات‌هاي قبول شده از طرف بانك‌ها يا چك‌هاي صادره از طرف بانك‌ها و ساير اسناد‌ تعهدآور بانكي

مجازات جعل كارت پايان خدمت

علاوه بر آنچه كه در مورد جرم جعل در قانون مجازات بيان شد، قانون خدمت نظام وظيفه نيز به اين مورد اشاره كرده است. بر اساس ماده ۶۰ اين قانون:

«كساني ‌كه با ارتكاب اعمالي چون جعل، اعمال نفوذ، شهادت كذب، گواهي خلاف واقع، مكتوم داشتن حقيقت، رشوه يا فريب دادن موجبات معافيت خود يا ديگران را از خدمت وظيفه عمومي فراهم سازند بايد به اتهام آنان در دادگاه صالحه رسيدگي شود و به حبس تعزيري از يكسال تا پنج سال محكوم مي‌شوند.»

براي آشنايي بيشتر با اين مطلب و انجام ساير امور حقوقي مي‌توانيد با موسسه حقوقي آسايش‌گستران تماس بگيريد:

۰۲۱-۸۸۴۰۳۹۸۷

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.