وكيل پايه يك صادقيه و جرم خيانت در امانت

توضيح مسائل حقوقي ، گروه وكلاي آسايش گستران

وكيل پايه يك صادقيه و جرم خيانت در امانت

۴۰ بازديد

اين مقاله را به يكي از موضوعات كيفري در چند سال اخير اختصاص داده ايم و نكات وكيل پايه يك صادقيه و جرم خيانت در امانت در اين موضوع را بررسي مي‌كنيم.

خيانت در امانت

وكيل دادگستري و توضيح جرم خيانت در امانت

گسترش روابط بين افراد، موجب سهولت بسياري از امور مانند داد و ستد شده است اما در عين حال برخي مشكلاتي ديگري را نيز به وجود آورده است. در دنياي حقوق بسياري از اين مشكلات تحت عنوان جرايم بروز مي‌كنند. جرايم انواع مختلفي دارند كه توسط قانون تعريف شده اند. در اين مطلب مي‌خواهيم ضمن تعريف جرم خيانت در امانت و مصاديق آن به مجازات‌هاي قانوني اين جرم بپردازيم. در همين راستا مباحث وكيل دادگستري و توضيح جرم خيانت در امانت را دنبال مي‌كنيم. خيانت در امانت يكي از جرايمي است كه از لحاظ اجتماعي و اخلاقي نيز نهي شده است.

آشنايي با جرايم علاوه بر اينكه يكي از اهداف قانون به شمار مي‌رود بلكه مي‌تواند از بروز بسياري از جرايم در جوامع جلوگيري نمايد. چرا كه گاهي برخي از جرايم در اثر نا آگاهي از عملي كه جرم است به واقع مي‌شود.

خيانت در امانت

به گفته وكيل دادگستري مرد اگر شخصي مالي را به ديگري بدهد تا از آن نگهداري نمايد و در صورت درخواست مالك آن را برگردارند يا همچنين اگر قرار باشد، آن را در جهت مشخصي مصرف كند ولي خلاف توافق عمل كند اصطلاحا گفته مي‌شود نسبت به مال امانت خيانت نموده است. قانون به صورت دقيق خيانت در امانت را تعريف نكرده است ولي با توجه مواد ديگر مي‌توان به تعريفي از اين جرم رسيد.

خيانت در امانت

خيانت در امانت

خيانت در امانت در قوانين

در ماده ۶۷۳ قانون مجازات اسلامي يكي از مصاديق خيانت در امانت مطرح شده است: «هر كس از سفيد مهر يا سفيد امضايي كه به او سپرده شده يا به هر طريق به دست آورده است، سوء استفاده كند، به يك تا سه‌ سال حبس محكوم خواهد شد.»

ماده ۶۷۴ اين قانون نيز از جهت ديگر جرم خيانت در امانت را مورد توجه قرار داده است:

«هرگاه اموال منقول يا غير منقول يا نوشته ‌هايي از قبيل ‌سفته، چك، قبض و نظاير آن به عنوان اجاره يا امانت يا رهن يا براي وكالت يا هر كار با اجرت يا بي ‌اجرت به كسي داده شده و بنا بر اين بوده است كه اشياي مذكور مسترد شود يا به مصرف معيني‌ برسد و شخصي كه آن اشيا نزد او بوده، آن ها را به ضرر مالكان يا متصرفان آن ها استعمال يا تصاحب يا تلف يا مفقود كند، به حبس ‌از 6 ماه تا سه سال محكوم خواهد شد.»

اركان جرم خيانت در امانت

براي اينكه جرم در امانت محقق شود، بايد چند شرط به صورت هم زمان اتفاق بيوفتد، اين شرايط عبارت اند از:

  • مال به امانت به كسي داده شود.
  • مال از طرف مالك يا نماينده او به امانت گذاشته شده باشد.
  • مال مورد امانت، بدون حسن نيت امانت گيرنده و به ضرر مالك يا مصرف‌كنندگان مال، مصرف، تصاحب، تلف يا مفقود شده باشد.
  • اين نكته به اثبات برسد كه بنا بر توافق طرفين مالي اماني بوده و بايد مسترد مي‌شده است يا اينكه در جهتي كه توافق شده بايد مصرف مي شده ولي امانت گيرنده خلاف آن عمل نموده است.

تحقق جرم خيانت در امانت

براي اينكه عمل يا ترك عملي جرم محسوب شود بايد شرايط تعيين شده در قانون را داشته باشد. در نتيجه با توجه به شرايط فوق بايد در نظر داشت كه مهم‌ترين شرط در تحقق جرم خيانت در امانت، اثبات امانت است. در واقع اگر اثبات شود، مالك مال خود را امانت داده است و ساير شرايط قانوني وجود داشته باشد، امكان تحقق خيانت در امانت وجود دارد. در غير اين صورت وقوع جرم منتفي است.

جرم خيانت در امانت

جرم خيانت در امانت

مجازات جرم خيانت در امانت

به گفته وكيل دادگستري و توضيح جرم خيانت در امانت بايد گفت، پس از تحقق جرم، لازم است به مجازات قانوني آن بپردازيم. نكته اي كه بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه جرم خيانت در امانت از جمله جرايمي است كه هم جنبه عمومي و هم جنبه خصوصي دارد با اين توصيف كه با شكايت شاكي رسيدگي به جرم شروع مي‌شود اما با انصراف وي از دعوا، قاضي به آن خاتمه نمي‌دهد بلكه از جنبه عمومي جرم به آن رسيدگي مي‌نمايد.

بر اساس قانون مجازات اسلامي كه برخي از مصاديق خيانت در امانت را بيان كرده است. مجازات اين جرم شش ماه تا سه سال حبس و رد مال بيان شده است.

توصيه وكيل دادگستري و توضيح جرم خيانت در امانت

به توصيه وكيل پايه يك، وقوع جرايم دلايل مختلفي دارند. يكي از اين دلايل عدم آگاهي از عناصر جرم است به عبارت ديگر مرتكب گاهي بدون اينكه متوجه باشد، جرمي تحقق پيدا مي‌كند. از اين رو در درجه اول آگاهي نسبت به جرايم و شرايط آن مي‌تواند از بروز بسياري از ناهنجاري‌ها و وقوع جرايم پيشگيري نمايد و در درجه دوم پيش از وقوع جرم و پس از آن حضور وكيل دادگستري مي‌تواند علاوه بر آگاهي دادن، رسيدگي به جرايم را در مسير درست آن قرار دهد. بنابراين توصيه مي‌شود در تمامي مراحل پرونده خود از وكلاي دادگستري مشاوره و راهنمايي بگيريد.

براي آشنايي بيشتر با اين مطلب و انجام ساير امور حقوقي مي‌توانيد با موسسه حقوقي آسايش‌گستران تماس بگيريد:

۰۲۱-۸۸۴۰۳۹۸۷

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.